4

مداخله خودرویی صمت

در دو روز ابتدایی شروع دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای سعادت‌آباد جو کلی بورس عمدتا تحت‌تاثیر اخباری پیرامون صنعت خودرو قرار داشت، جایی‌که وزارت صمت مجددا برای بخش مولد اقتصاد حاشیه‌‌‌‌‌‌‌ای جدید ساخت. شنیده‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان برای خودرو‌‌‌‌‌‌‌های پُرتیراژ ۲۰‌درصد و خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کم‌تیراژ تنها مجاز به عرضه ۵۰‌درصد از تولیدات خود در بورس‌کالای ایران خواهند بود. افت دسته‌جمعی خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها در واکنش به رویکرد صمت به حدی بالا گرفت که موج ریزشی به سایر گروه‌های بورسی نیز سرایت پیدا کرد. هر چند در ادامه با کاهش هیجان این گروه بازار به سمت تعادل سوق پیدا کرد اما به‌طور معمول صنعت خودرو به دلیل جولان سفته‌‌‌‌‌‌‌بازانی که غالبا به موج‌های ایجاد‌شده؛ چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی دامن می‌زنند، با نوسانات شدیدی مواجه می‌شود. تجربه نشان‌ داده است خروجی پاگرفتن چنین رویه‌‌‌‌‌‌‌ای (سیاست‌های دستوری و یک‌‌‌‌‌‌‌طرفه) در بازار سهام یقینا منفی خواهد بود و سبب سلب‌اعتماد جامعه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار می‌شود. رویدادی که به کرات در فضای معاملاتی بازار سرمایه کشور طی سالیان مختلف موجبات فرار سرمایه را فراهم کرده است. به‌طور کلی برخورد یک بام و دو هوای وزارت صمت در حوزه خودرو را می‌توان یکی از عوامل ایجاد تشنج در جریان معاملات هفته گذشته درنظر گرفت؛ این در حالی است که مداخلات غیرکارشناسی این نهاد به صنعت خودرو ختم نمی‌شود و در برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف زمانی به سایر گروه‌ها نیز ورود پیدا کرده است. تغییرات غیرمنتظره قوانین در حوزه قیمت‌گذاری صنایع مختلف و اثرات گاهی جبران‌ناپذیر آن در روند حرکت بورس تهران و فرابورس ایران رویدادی است که هر چند وقت‌‌‌‌‌‌‌ یکبار از سوی این نهاد صورت می‌گیرد. هر چند این‌گونه از مداخلات به‌طور معمول در جامه بسته حمایتی یا حمایت از اقشار ضعیف‌‌‌‌‌‌‌تر به عموم معرفی می‌شود، اما آثار و نتایج‌‌‌‌‌‌‌ منفی‌‌‌‌‌‌‌ آن در تاریخ بورس کشور ثابت شده است.