دولت سیزدهم در حالی یک‌سالگی خود را پشت‌سر گذاشت که کارنامه خودرویی آن در این مدت نشان می‌دهد حجم وعده‌ها بسیار بیش از اقدامات اجرایی بوده است. تنظیم بازار، جهش تولید، حذف خودروهای ناقص، کنار گذاشتن قرعه‌کشی، خصوصی‌سازی و ازسرگیری واردات، از جمله مهم‌ترین وعده‌های خودرویی دولت سیزدهم به شمار می‌روند که در این بین تنها ناقص‌ها حذف و برخی از خودروها از سیستم بخت‌آزمایی کنار گذاشته شده‌اند.

همچنین اوایل اسفند سال گذشته که رئیس‌جمهور به بازدید ایران‌خودرو رفت، فرمانی هشت‌ماده‌ای را صادر کرد که در آن به مسائل مهمی مانند واردات، تنظیم بازار، حذف و اضافه خودروها و خصوصی‌سازی پرداخت. برخی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای ابراهیم رئیسی اما با وجود تعیین بازه زمانی، هنوز اجرایی نشده یا در مرحله قابل‌قبولی قرار ندارند. دولت سیزدهم و البته وزارت صمت از همان روزهای نخستین عمر خود بنا را بر آن گذاشتند که تغییر و تحولاتی ویژه در خودروسازی ایجاد کنند و در این راستا سه سیاست در حوزه‌های کلان، تولید و بازار را تعریف کردند. در بخش کلان، تغییر مدیران عامل بازمانده از دولت قبل و جایگزینی آنها با افراد معتمد دولت به همراه واگذاری سهام خودروسازان، دو برنامه اصلی دولت سیزدهم بوده است.